Detecting subannual climatic fluctuations in water availability through tree ring isotopes

Detecting subannual climatic fluctuations in water availability through tree ring isotopes

Détection des fluctuations climatiques subannuelles de la disponibilité de l'eau grâce aux isotopes des cernes des arbres

2015 OHM Project Rhone Valley OHM

Leader : Singer Michael

Project leader’s laboratory :
Full address of laboratory :

Keywords :

isotopes tree rings ecohydrology riparian forests

Disciplines :

Ecologie Hydrologie

Abstract :

singerRiparian floodplains forests in Mediterranean climates are particularly sensitive to water stress and projected trends in regional hydrology over the coming decades may create irreversible consequences for this ecologically important, yet fragile, vanishing biome.

However, regional expressions of climate and climate change in ecohydrology are poorly defined. We propose an interdisciplinary investigation of ecohydrologic links between water availability and Mediterranean riparian tree growth and forest health that will yield new insight into relationships between climate, water in floodplains, and forests.

Our aims are to :

  1. Improve understanding of water availability in river floodplains and water use by streamside trees over annual to decadal time scales
  2. Develop tight constraints on relations between water sources and tree-ring cellulose isotopic composition
  3. Assess the consequences of regional climate change for water availability to floodplain trees and corresponding impacts to riparian forests over the coming decades.

Translated abstract :

Les forêts riveraines des plaines inondables dans les climats méditerranéens sont particulièrement sensibles au stress hydrique et les tendances prévues en matière d'hydrologie régionale au cours des prochaines décennies pourraient avoir des conséquences irréversibles pour ce biome en voie de disparition, important sur le plan écologique mais fragile. Cependant, les expressions régionales du climat et du changement climatique en écohydrologie sont mal définies. Nous proposons une étude interdisciplinaire des liens écohydrologiques entre la disponibilité de l'eau et la croissance des arbres et la santé des forêts riveraines de la Méditerranée, qui permettra de mieux comprendre les relations entre le climat, l'eau dans les plaines inondables et les forêts. Nos objectifs sont les suivants : i) Améliorer la compréhension de la disponibilité de l'eau dans les plaines d'inondation des rivières et de l'utilisation de l'eau par les arbres riverains sur des échelles de temps annuelles à décennales. ii) Développer des contraintes étroites sur les relations entre les sources d'eau et la composition isotopique de la cellulose des anneaux des arbres. iii) Évaluer les conséquences du changement climatique régional sur la disponibilité de l'eau pour les arbres des plaines inondables et les impacts correspondants sur les forêts riveraines au cours des prochaines décennies.