Schools Tackling Estarreja's Air Pollution (STEP)

Schools Tackling Estarreja's Air Pollution (STEP)

Les écoles d'Estarreja dans la lutte contre la pollution de l'air

2022 OHM Project Estarreja OHMi
Image d'illustration du projet

Leader : Alves Célia

Project leader’s laboratory : Centre for Environmental and Marine Studies
Full address of laboratory : CESAM, University of Aveiro, Campus Santiago, 3810-193 Aveiro, Portugal

Coauthor(s) : Teresa Nunes, Ana Vicente, Margarita Evtyugina, Carla Viegas, Nóra Kóvats, Xavier Querol

Keywords :

Indoor air quality Schools ISAAC absenteism bioburden

Disciplines :

Chimie Eco-epidemiologie Genomique Sante publique

Abstract :

Children are in school for one-third of their normal day where bad indoor air quality (IAQ) emerges as a real problem. As in most countries, schools in Portugal are not subject to regular monitoring of IAQ and its health effects. STEP has Estarreja as a case study, and aims to answer the following 3 main questions: What causes air pollution in and around schools? What are the effects? What are the possible solutions to tackle it? A citizen-science initiative to monitor indoor and outdoor air quality in and around primary and kindergarten school classrooms is proposed, involving multipollutant monitoring and the application, for the first time, of new disciplines, such as analytical toxicology, microbial genomics, and occupational epidemiology. In addition to regulated pollutants and comfort parameters, a bioburden assessment will be done, including the detection of toxigenic fungi and antimicrobial-resistance genes. Dust will be chemically characterised and subject to a toxicological screening to obtain stressor-response patterns. A cross-sectional study in which pupils will be diagnosed by means of the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC) questionnaire will be conducted to estimate the burden and risk factors of diseases. Multivariate models will be applied to search for associations between air quality, respiratory health, and absenteeism. A dosimetry model will be used for risk assessment and development of occupational exposure limits for inhaled particles. A set of guidelines and good practices will be proposed for effective IAQ management and behavioural changes towards a healthy school environment.

Translated abstract :

Les enfants sont à l'école pendant 1/3 de leur journée où la mauvaise qualité de l'air intérieur (QAI) est un problème sérieux. Comme dans l’autres pays, les écoles au Portugal ne sont pas soumises à un contrôle régulier de la QAI et de ses effets sur la santé. STEP a Estarreja comme étude de cas et vise à répondre aux 3 questions: Quelles sont les causes de la pollution de l'air dans et autour des écoles? Quels sont les effets? Quelles sont les solutions? La surveillance de la qualité de l'air intérieur et extérieur des écoles primaires et maternel est proposée, englobant une surveillance multipolluante et l'application de nouvelles disciplines (toxicologie, génomique microbienne et épidémiologie). En plus des polluants réglementés et des paramètres de confort, une évaluation de la charge microbienne sera effectuée, incluant la détection de champignons toxigènes et de gènes résistants aux antimicrobiens. La poussière sera caractérisée chimiquement et soumise à un suivi toxicologique afin d'obtenir des courbes dose-réponse. Une étude transversale, dans laquelle les élèves seront diagnostiqués par le questionnaire ISAAC, sera réalisé pour estimer la prévalence et les facteurs de risque des maladies. Des modèles multivariés seront appliqués pour chercher des associations entre la qualité de l'air, la santé respiratoire et l'absentéisme. Un modèle de dosimétrie sera utilisé pour l'évaluation des risques et limites d'exposition pour les particules inhalées. Des lignes directrices et de bonnes pratiques séran proposés pour une gestion efficace de la QAI et des changements de comportement vers un environnement scolaire sain.